دعاوی خانواده

خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که هر فردی از بدو تولد با آن مواجه می شود. به طبع با رشد فرد، می تواند شکل این خانواده تغییر یافته و از خانواده پدری به خانواده زناشویی تغییر شکل دهد. به هر صورت، خانواده به هر شکلی که باشد مانند هر نهاد دیگری قوانین و مقرراتی دارد که اغلب افراد از بسیاری از این قوانین آگاه نیستند. چه بسا در هنگام بروز مشکلات احتمالی، با سردرگمی ناشی از این ناآگاهی مواجه شوند. قوانین خانواده نیز با توجه به امور حقوقی خانواده تدوین شده است.
دعاوی خانوادگی از مهمترین و شایع ترین موارد دعاوی موجود در دادگاهها و حوزه های قضایی شهرهای مختلف میباشد. از جمله این امور: طلاق توافقی،طلاق یک طرفه،حضانت فرزندان،مطالبه مهریه،تمکین،استرداد جهیزیه،نفقه و ….میباشد.

امور حقوقی خانواده

چگونگی انجام طلاق توافقی و در مقابل آن، رجوع از طلاق، قوانین مربوط به نفقه و تمکین، شرایط ملاقات طفل پس از طلاق, شرایط انفساخ نکاح، استرداد جهیزیه در صورت جدایی زوجین و قوانین مربوط به ازدواج مجدد و … همگی از مواردی هستند که حتی با احتمال صفر به وقوع طلاق بین طرفین باید از آن آگاه باشید.
وجود این قوانین در واقع اجازه تخلف از حدود خاص را از هرکدام از طرفین درگیر سلب می نماید. در مواردی نیز، قانون خود اجازه توافق خلاف قوانین را به زن و مرد می دهد که باید نسبت به تبصره های قوانین نیز آگاهی داشته باشید.
به طور کلی وجود این قوانین مربوط به امور خانواده، حمایت بی قید و شرط قانون را از فرد حتی در کوچکترین سطوح اجتماعی نشان می دهد. به خصوص که امروزه با تغییر روحیات زن و مرد، خانواده دیگر استحکام سابق را نداشته و با توجه به افزایش آمار طلاق در کشور، آگاهی از قوانین حمایتی اهمیت ویژه ای دارد.
وکالت امور حقوقی خانواده
بدیهی است که یک فرد به تنهایی قادر به تحقیق و شناسایی تمامی این قوانین است، چه بسا در برخی از موارد با توجه به نیاز روز جامعه، اصلاحاتی در قوانین اعمال می شود که اطلاع از تغییرات به روز نیز دشوار است.

دعاوی خانواده
از همین رو در هنگام بروز مسائل و مشکلاتی که نیاز به علم به مسائل حقوقی است، باید با مراجعه به وکلای با تجربه بتوانیم از تمامی حق و حقوق خود دفاع کنیم. وکالت حقوقی امور خانواده امروزه به یکی از زمینه های تخصصی حوزه وکالت و امور حقوقی تبدیل شده است و از این رو وکلای دانا و با تجربه ای در این زمینه پرورش یافته اند.
پیش از انتخاب هر وکیلی، شما لازم است تا حدودی به مشکل خود و راه حل های قانونی آن اشراف داشته باشید تا بتوانید از مهارت وکیل خود اطمینان یابید.
وکیل امور حقوقی خانواده
داشتن وکیل در هر زمینه ای میتواند مسائل را به شکل بهتری کنترل کند. خصوصاً در امور حقوقی خانواده میتواند بهترین گزینه باشد. وقتی در یک خانواده مشکلی مانند دعوا و نزاع بین زن و شوهر به وجود می‌آید، و مسئله به ادامه ی زندگی مشترک ممکن نباشد، و اگر بعد از مراجعه به مشاور خانواده، اگر مشکل مرتفع نشد میتوانند با مراجعه به یک وکیل و مشاوره گرفتن از آن  به مسائل حقوقی خود را مسلط شوند.
حقوق خانواده به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می شود که ناظر به تنظیم روابط خانواده است. حقوق خانواده شامل سه بخش مهم است: ازدواج، طلاق و روابط والدین با فرزندان. مباحثی مانند مهریه زوجه و نفقه همسر در بحث ازدواج و مباحث جدایی و طلاق و فسخ نکاح در بخش دوم (طلاق) و مباحث مربوط به نفقه اقارب در بخش سوم قرار دارد.
حقوق خانواده در وهله اول باید به بهبود کنشهای اجتماعی و تقویت ارزشهای اخلاقی در خانواده کمک کند. تعریف استانداردهای رفتاری توسط قانون‌گذار می‌تواند در این جهت کارآمد باشد. احترام قانون‌گذار به دو جنس مرد و زن، ایجاد تعادل در حقوق و تکالیف آنها و توجه به نیازهای متعارف و منطقی آنان از جمله اصولی است که نظام حقوقی باید از آن بهره‌گیرد. دخالت حداقلی در روابط بین والدین و فرزندان از دیگر اصولی است که حقوق خانواده باید از آن پیروی کند.
زن و مرد از طریق نکاح و ازدواج پایگاهی را به نام خانواده ایجاد می‌کنند که ستونهای این بنا زن و مرد هستند. فصل اول این کتاب به مباحث ازدواج و نکاح اختصاص دارد. مباحث نکاح در هفت گروه دسته بندی شده است. در گفتار اول مفهوم، انواع و مشخصات نکاح بررسی می‌شود. سپس مسائل مربوط به خواستگاری و نامزدی بیان می‌گردد. موانع نکاح شامل موانع ناشی از قرابت و غیر آن در گفتار سوم و شرایط انعقاد نکاح در گفتار چهارم بحث می‌شود. مهریه در گفتار پنجم، حقوق و تکالیف زوجین در گفتار ششم و نفقه در گفتار هفتم بیان می‌گردد.
وی اضافه کرده است: زناشویی ممکن است به دلایل متعددی زایل و به پایان برسد. فسخ یکی از طرق انحلال عقد است که به صورت محدود در نکاح نیز جریان پیدا می‌کند. عقد نکاح همچنین به بروز برخی از حوادث و وقایع ممکن است خود به خود منفسخ گردد. روش رایج برای پایان دادن به نکاح طلاق است که ممکن است با توافق زوجین، به تقاضای مرد یا به تقاضای زن انجام گیرد. موارد و مسائل  انحلال عقد نکاح در فصل دوم بررسی شده است.
فصل سوم به روابط والدین و فرزندان اختصاص پیدا کرده است. در این فصل روابط خانوادگی در پنج گروه مورد بررسی قرار گرفته است. گفتار اول بر نسب، ولایت و تابعیت تمرکز دارد و مباحث مربوط به نگهداری، حضانت و تربیت فرزندان در گفتار دوم بررسی شده است. نفقه اقارب اعم از فرزندان و پدر و مادر و مباحث مربوط به حقوق وظیفه و مستمری در گفتار سوم بیان می‌شود. در گفتار بعدی سرپرستی و فرزندخواندگی بررسی می‌گردد. در آخر، تغییر جنسیت، تلقیح مصنوعی و تنظیم خانواده مورد بحث قرار می‌گیرد.