اخذ انواع جواز

انواع جواز :

  • جواز کسب
  • جواز تاسیس
  • جواز آموزشی
  • اخذ پروانه تاسیس
  • مجوز بسته بندی ، توزیع ، پخش و تولید
  • مجوز های مربوط به مشاغل خانوادگی

۱)جواز کسب :

اخذ جواز کسب برای هر کسب و کاریاست که با حقوق مصرف‌کنندگان مرتبط است یا نیاز به مهارت دارد و مطابق قانون نیازمند دریافت مجوزهای مخصوص از مراجع خاص است. مشاغلی همچون آرایشگری ، نانوایی، فست فودها و رستوران ها ، اتوبارها، خیاطی ها و… از مشاغلی هستند که نیاز به جواز کسب دارند.برخی مشاغل نیازمند داشتن مهارت خاص است که افراد می توانند پس از کسب این مهارت ها گواهی مربوطه را از مراکز آموزشی مجاز دریافت و به اتحادیه ارائه دهند. اما برخی مشاغل ضرورتی برای آموزش مهارت خاص ندارند بلکه باید توانایی انجام و ارائه خدماتی از قبیل تامین مکان مناسب و امکانات مالی مکفی را داشته باشند که هم در این‌گونه موارد و هم در مورد دارندگان مهارت شغلی ، تکلیف به تامین مکان مناسب و مطابق استاندارهای تعریف شده برای اشتغال به شغل مربوطه وجود دارد.این استانداردها با توجه به احتمال خطرات شغلی ، ایمنی اشخاص ، کارکنان و مراجعان و همچنین اموال ، تجهیزات و گاه حریم ، مساحت و امکانات جانبی تعیین و تعریف شده و اتحادیه‌ها و اداره اماکن پس از احراز وجود این شرایط ، مقدمات صدور جواز کسب را فراهم می‌کنند. البته در پرونده شغلی شخص ، مدارک و دلایل وجود این صلاحیت‌ها و امکانات باید به ‌طور اطمینان‌بخش و با مدرک لازم وجود داشته باشد. مدارک هویتی و حق استفاده از محل اعم از اجاره‌نامه معتبر یا سند مالکیت از ضروریات و الزامات است.

۲)جوازتاسیس :

جواز تاسیس گواهی و مجوزی است جهت سرمایه گذاری و تولید در شهرک های صنعتی. جواز تاسیس با توجه به نوع محصول از وزارت صنعت ، معدن ، تجارت ، جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت و… دریافت می شود و مدت زمان اعتبار این جواز تاسیس یک سال است و قابلیت تمدید آن برای دارندگان وجود دارد البته مدت تمدید جواز تاسیس مطابق با نظر کارشناسان و همچنین با توجه به پیشرفت کار متفاوت است. توجه به این نکته الزامی است که در صورت عدم تمدید جواز توسط متقاضیان ، جواز تاسیس به خودی خود باطل و از درجه اعتبار ساقط است.اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام سرمایه گذاری یا اقدامات تولیدی و اقتصادی نیاز به اخذ مجوزی تحت عنوان جواز تاسیس دارند . اخذ جواز تاسیس با توجه به نوع محصولات باید از وزارت صنعت ، معدن و تجارت یا جهاد کشاورزی یا سایر ارگان های مرتبط صورت گیرد. در ضمن به منظور تولید کالاهای متفاوت همانند ابزار آلات پزشکی و دارویی یا احداث کارخانه های داروسازی و کارخانه های مواد غذایی پیش از هر اقدامی ، اخذ مجوز از وزارت بهداشت الزامی است.پس از دریافت جواز تاسیس متقاضیان می توانند پروانه بهره برداری را نیز اخذ نمایند و در شهرک های صنعتی ، زمینی با توجه به متراژهای درج شده در جواز خریداری نمایند. در واقع اخذ جواز تاسیس پیش زمینه ای جهت خرید زمین و دریافت پروانه بهره برداری است.نکته قابل ذکر این است که به منظور اخذ یک جواز باید کالاهایی که با یگدیگر هم خوانی دارند در آن جواز ذکر شوند به عنوان مثال مواد آرایش و بهداشتی با جوازهای مرتبط قالیشویی، مواد غذایی و …نمی توانند در یک جواز آورده شوند.

۳)جواز آموزشی : 

برای ثبت موسسات آموزشی اخذ مجوز مربوطه الزامی است. مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر می شود و تمامی دستورالعمل ها و مقررات موسسه آموزشی مشخص می شود.دریافت مجوز برای تمامی موسسات آموزشی از جمله کلاس های تقویتی و کنکور ، تجدیدی ، تکدرس و مدارس غیرانتفاعی … ضروری و لازم است. مسئولان این قبیل موسسات وظیفه دارند مجوزلازم را طبق سرفصل دروس که از سوی وزارت آموزش و پرورش تعیین می شود از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند. همچنین این وزارتخانه وظیفه دارد تا به صورت حضوری و غیرحضوری بر آموزشگاه علمی آزاد و شرکت های آموزشی ، نظارت کافی را مبذول نماید.واحد آموزش های فرهنگی و هنری اداره کل به آموزشگاه هایی که مجوز تاسیس مؤسسات فرهنگی ، هنری و آموزشی و آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرستان های کار دانش دولتی و یا غیرانتفاعی را از وزارت آموزش و پرورش دریافت نموده باشند مجوز برگزاری دوره های مصوب کاردانش و آموزش های آزاد مهارت آموزی را حسب مورد با توجه به مراجع و مستندات اعطا می نماید.

۴)پروانه بهره‌برداری :

برای پرداختن به برخی امور تجاری نیازمند داشتن مجوزهای خاصی هستیم. به عنوان مثال اشخاصی که بخواهند کارخانه ای را راه اندازی کنند به کسب سه مجوز نیاز دارند که عبارتند از :

  1. اخذ پروانه احداث
  2. دریافت موافقت اصولی از وزارت صمت
  3. دریافت پروانه بهره برداری

۵)جواز بسته بندی ، توزیع ، پخش و تولید :

همان گونه که از نام جواز بسته بندی برمی آید این نوع مجوز برای بسته بندی انواع کالاها و اقلام مختلف در زمینه های گوناگون صادر می گردد و  این جواز به اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی جهت سرمایه گذاری داخلی یا خارجی جهت بسته بندی در زمینه های مختلف بسته بندی داده می شود. و این مجوز دارای انتقال به دیگری نیز هست.اخذ جواز مجوز  بسته بندی گواهی است که به دارنده ی آن اجازه می دهد در یکی از شهرک های صنعتی ، منطقه یا ناحیه صنعتی و در واقع مناطق مجازی که در جواز تاسیس عنوان شده است به بسته بندی محصولی که در جواز تاسیس ذکر شده است اقدام نماید.جواز بسته بندی با توجه به نوع محصول بسته بندی از وزارت صنعت و معدن و تجارت و یا جهاد کشاورزی یا سایر ارگان های مربوطه صادر می شود.همان گونه که در مطالب بالا ذکر شد جواز بسته بندی به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می گردد که هر کدام دارای شرایط خاص خود هستند و باید از طریق سازمان مربوطه احراز گردد.

۶)جواز مشاغل خانگی :

با توجه به اینکه زنان دوشادوش مردان و در کنار آن ها به فعالیت های شغلی و اجتماعی می پردازند به همین علت کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند.در واقع با این روش زنان نیز به طریقی می توانند در کنار خانواده خویش درآمد زایی نمایند. این نوع کسب و کار دارای مزایایی از جمله ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان ، استفاده از نیروی کار تمامی اعضای خانواده ،کاهش و حتی حذف هزینه های مربوط به خرید ، رهن و اجاره مکان برای کارگاه و ایاب و ذهاب و ایجاد زمینه های کار خانوادگی ، امکان انتقال تجربیات به وسیله آموزش غیررسمی به روش استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و… است.

تعریف مشاغل خانگی :

هرگاه افراد خانواده در محیط خانه خود به کسب و کاری بپردازند بدون آن که باعث ایجاد مزاحمت و سر و صدای ناشی از کار خود  شوند و آن شغل منجر به تولید کالا و یا خدمت قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی گردد شغل خانگی محقق خواهد شد.