اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده

تهیه و تنظیم اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده و دریافت گواهینامه مربوطه
مالیات بر ارزش افزوده ،مالیاتی است که از ابتدای مهرسال ۱۳۸۷ به قوانین مالیاتی اضافه شده و مودیان موظف هستند که به صورت فصلی ان را تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند،مودیان این مالیات در واقع همه مصرف کنندگان کالا ها و خدمات می باشند.
هر کالایی که تولید می شود به ان ارزش افزوده اضافه خواهد شد و در زمان فروش،باید مالیات ان توسط خریدار پرداخت شود.
مهلت ارسال و تهیه اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده ،۱۵ روز پس از هر فصل می باشد که در صورت عدم ارسال و یا اشتباه عمدی در ثبت اطلاعات مندرج در اظهارنامه ها،جرائم سنگینی شامل شرکت ها و یا اشخاص حقیقی خواهد شد.
برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده ،میبایست در سایت ارزش افزوده ثبت نام کرده و پس از ثبت نهایی و درخواست گواهینامه،باید منتظر تایید اداره ارزش افزوده بود و پس از بررسی های مربوطه و عدم بدهی شرکت و یا سایر واحد ها گواهینامه صادر خواهد شد،مدت اعتبار این گواهینامه از تاریخ صدور بین ۶ ماه تا یکسال می باشد که مدت فوق بستگی به پرونده مودی و خوش حساب بودن و قدمت مودی در سیستم مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
تهیه و تنظیم گزارشات خرید و فروش فصلی
بر اساس ماده ۱۶۹ ق م م مودی موظف می باشد در پایان هر فصل فهرست ریز معاملات خود را (خرید و فروش و خدمات) به صورت صحیح و درست به همراه اطلاعات کامل خریدار و یا فروشنده از جمله کد اقتصادی و یا کد ملی و ادرس و کدپستی به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

ارزش-افزوده
لازم به ذکر است مودی موظف است قبل از ارسال گزارش فوق از طریق سایت امور مالیاتی ،در نظام سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و داشتن کد رهگیری و یا کد اقتصادی الزامی می باشد.
مهلت ارسال گزارشات فوق حداکثر مدت یک ماه در پایان هر فصل می باشد . در صورتیکه از کد ملی و کد اقتصادی دیگران به هر دلیلی استفاده شود جرائم سنگینی شامل حال گزارش دهنده خواهد شد.
ارسال گزارشات معاملات فصلی به ۳ روش انجام خواهد شد :
الف ) روش بر خط:
این روش به صورت انلاین انجام می شود و پس از ثبت کردن اطلاعات و پر کردن فرم های مخصوص ،ثبت نهایی شده و اطلاعات ارسال و کد رهگیری دریافت خواهد شد.
ب ) روش غیر بر خط:
با استفاده از نرم افزارهای مربوطه که مورد تایید سازمان امور مالیاتی می باشد،گزارشات تهیه و از طریق اینترنت به سازمان امور مالیاتی ارسال میگردد.
ج ) روش لوح فشرده :
مودی می تواند از روش سوم که لوح فشرده یا CD است استفاده کرده و اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.
تهیه و تنظیم اظهار نامه مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی و حقیقی
این اظهار نامه معمولا سالی یکبار توسط مودیان مالیاتی ارسال می گردد.چند سالی است که اظهارنامه مالیت بر عملکرد چه برای اشخاص حقیقی و چه حقوقی به صورت اینترنتی می باشد که مهلت ان برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد دوره مالی و برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه می باشد.بر اساس تبصره ماده ۲۲۶ می توان حداکثر ظرف مدت یکماه پس از مهلت مقرر (۳۱ مرداد) اظهارنامه ارسالی اصلاح و ارسال نمود.
این فرم به منظور ارائه کلیه اطلاعات مربوط به دارایی ها و بدهی ها و سرمایه ها و هزینه ها و درامد های مودی به همراه اطلاعات کامل مدیران و قراردادها ،سود و زیان و مالیات و غیره می باشد.
برای ارسال مودی موظف است در مهلت مقرر به سایت امور مالیاتی رفته و اظهار نامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایند.
تحریر دفاتر قانونی
تحریر دفاتر قانونی برای اشخاص حقوقی شامل دفتر کل روزنامه و برای اشخاص حقیقی شامل دفتر خرید و فروش و یا درامد و هزینه می باشد.
بر اساس مواد ۱۱ و ۱۲ قانون تجارت دفاتر روزنامه و کل باید قبل از تحریراز طرف نماینده اداره ثبت اسناد امضا و پلمپ گردد.
لازم به ذکر است معمولا دفاتر قانونی را باید در سال قبل از تحریر و استفاده سال مالی پلمپ نمود.
تاخیر در تحریر عملیات در صورتیکه به منظور سو استفاده نباشد تا ۱۵ روز به تشخیص اداره امور مالیاتی و بیش از ان به تشخیص هیات ۳ نفره موضوع بند ۳ ماده ۹۷ ق م م به قانونی بودن دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
مودیانی که از سیستم الکترونیکی استفاده می نمایند ،موظف هستند حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات خود را در دفتر روزنامه و بعد از ان در دفتر کل ثبت نمایند.
لازم به ذکر است مکانیزه و الکترونیکی بودن سیستم مالی باید از قبل بصورت کتبی به اطلاع حوزه مالیاتی رسیده باشد.
نظارت بر فاکتور های رسمی فروش و فاکتور های خرید و هزینه ای
با توجه به قوانین و محدودیت های جدید مالیاتی مودی موظف است کلیه موارد قانونی را نسبت به صدور فاکتور فروش و یا دریافت فاکتور را رعایت نماید:
⦁ در هنگام فروش باید دقت شود که خریدار کد اقتصادی و یا کد ملی که در اختیار شما قرار می دهد صحیح می باشد یا خیر
⦁ نام و نام خانوادگی و ادرس و کدپستی هم بسیار مهم می باشد
⦁ در هنگام خرید دقت شود اگر فاکتوری رسمی و اداری دارای ارزش افزوده می باشد،ایا دارای گواهینامه ارزش افزوده می باشد یا خیر ،ایا بدهکار مالیاتی می باشد یا خیر و سایر موارد