امور مالی و حسابداری

کسب‌وکارها در هر نوع و اندازه‌ای به اطلاعات مالی دقیق از فعالیت‌های روزانه احتیاج دارند تا بتوانند از فرصت‌ها بهره‌برداری کنند و سودآوری بیشتری داشته باشند، همچنین تهدیدات مالی رو قبل از اینکه به بحران تبدیل شوند شناسایی کنند. ما متخصصان حسابداری خود را در اختیار شما می‌گذاریم تا شما بتوانید بر ساختن یک کسب وکار قدرتمند تمرکز کنید.

متخصصان ما نقشه راه حسابداری شرکت شما را به گونه‌ای طرح‌ریزی‌ می‌کنند که کمترین ریسک را متحمل شوید،‌ در مسیر فعالیت مالی‌تان خطایی رخ ندهد و با مشکلات قانونی‌ مواجه نشوید. در نهایت تمامی گزارش‌های استخراج شده از سیستم کاملا قابل اعتماد خواهند بود و می‌توان از آنها در تصمیم‌گیری‌های حیاتی استفاده کرد.

.۱ ثبت رویدادهای مالی شرکت و تنظیم دفاتر حسابداری مطابق استانداردها

حسابداری را به طور کلی می‌توان ثبت رویدادهای مالی یک شرکت تعریف کرد. تمامی اتفاقات روزانه شرکت شما رویدادهای مالی محسوب می‌شوند. نکته مهم اینجاست که بسیاری از خطاهای حسابداری زمانی رخ می‌دهند که این اسناد طبق یک زبان واحد ثبت نشوند و به تبع آن، صورت‌های مالی استخراج شده نیز اشتباه خواهند بود که منجربه تصمیم‌گیری‌های اشتباه نیز خواهند شد.

  1. ۲. تنظیم و ارائه صورت‌های مالی مطابق استانداردهای حسابداری ملی و IFRS

در طی این سال‌ها بارها تجربه کرده‌ایم که اغلب مدیران با دیدن صورت‌های مالی شرکت شوکه می‌شوند و درمی‌یابند که مسیری که پیش گرفته‌اند چقدر از مسیر برنامه‌ریزی شده انحراف دارد.

۱.۳. تنظیم و ارائه ترازنامه یا صورت وضعیت مالی

ترازنامه را می‌توانیم به یک عکس فوری از وضعیت مالی شرکت تشبیه کنیم. با در اختیار داشتن ترازنامه، شما می‌توانید در یک لحظه مشخص، میزان دارایی و بدهی و اقلام آنها را به تفکیک مشاهده کنید و وضعیت کنونی شرکت را با وضعیت سابق شرکت یا بودجه اختصاص داده شده مقایسه کنید و در نهایت سریع‌تر و اصولی‌تر تصمیم‌گیری کنید.

همچنین از مهم‌ترین تصمیمات مالی شرکت‌ها، رسیدگی به بدهی‌‌ها و مطالبات است. همان‌طور که می‌دانید بخشی از دارایی بسیاری از شرکت‌ها در گرو مطالباتی است که از شرکت‌های دیگر دارند. در وضعیت کنونی ایران و عدم ثبات، بهتر است این مطالبات هرچه سریع‌تر دریافت شوند. ترازنامه به شما کمک می‌کند تا دوره وصول مطالبات شرکت را کاهش بدهید. همچنین دانستن میزان بدهی‌ها و مهلت پرداخت آنها باعث می‌شود برنامه‌ریزی بهتری برای بازپرداخت بدهی‌ها داشته و برای آن آماده باشید.

۲.۳. صورت سود و زیان (صورت عملکرد مالی)

صورت سود و زیان برخلاف ترازنامه محدود به یک زمان خاص نیست و به مثابه فیلمی از وضعیت شرکت در یک بازه زمانی مشخص است. این سند به مدیران نشان می‌دهد که انعکاس مالی عملکردشان در آن محدوده‌ زمانی به چه صورت بوده است.

صورت‌های مالی به شما کمک می‌کنند تا در جریان موارد مصرف هزینه در شرکت قرار بگیرید و اطمینان پیدا کنید که نشتی هزینه‌ای وجود ندارد و به‌درستی در مسیر برنامه‌ریزی شده پیش می‌روید.

صورت عملکرد مالی معمولا در بازه‌های سه، شش و نه ماهه ارائه می‌شود اما بازه‌های زمانی گزارش‌ها را می‌توان طبق نیاز شرکت شما مشخص کرد.

۳.۳. صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد نشان می‌دهد که تغییرات مربوط به ترازنامه و صورت سودوزیان چگونه بر نقدینگی کنونی شرکت شما تأثیر می‌گذارد.

با توجه به شرایط فعلی کشور، گردش وجوه نقدی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و برنامه‌ریزی‌های مالی و وصول مطالبات شرکت‌ها کمتر از طریق اعتبار و چک‌های مدت‌دار انجام می‌گیرد چرا که آینده شرکت‌ها شفاف و مشخص نیست.

۴. طراحی سیستم حقوق و دستمزد و اجرای آن

تهیه و تنظیم لیست‌های حقوق و دستمزد پیچیدگی‌های خاص خود را دارند که همین موضوع سبب شده در خدمات حسابداری عدل جویان سایا  به‌عنوان یک خدمت مستقل از آن یاد کنیم.

بررسی وضعیت بیمه برای هریک از پرسنل، تهیه اسناد مورد نیاز برای ارسال به سامانه لیست مالیات حقوق، نحوه محاسبات مربوط به پورسانت و اضافه‌کاری و شب‌کاری و تعطیل‌کاری و …  ازجمله چالش‌های این فرایند بخصوص در شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری است.

دیگر خدمات حسابداری ما در عدل جویان سایا

تهیه و تنظیم گزارشات مالیِ مورد درخواست بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای ارائه تسهیلات بانکی به شرکت شما و دریافت خط اعتباری در آنها نیز جزئی از خدمات حسابداری تدبیر حساب است. درکنار این مهم، محاسبات ارزش فعلی مالی وجوه حاصل از تسهیلات بانکی و هزینه‌های مرتبط با آن نیز بخش دیگری از وظایف کارشناسان ما خواهد بود؛ بدین ترتیب از میزان مفید بودن دریافت تسهیلات بانکی اطمینان معقولی کسب خواهید کرد و آگاهانه‌تر می‌توانید برای دریافت یا عدم دریافت این تسهیلات تصمیم‌گیری کنید.

بهره‌گیری از یک تیم متخصص به‌جای اعزام حسابدار تمام‌وقت

تصور غلط برخی از شرکت‌ها این است که اعزام یک حسابدار به‌صورت تمام‌وقت سبب می‌شود که کارها بهتر و دقیق‌تر انجام شود و شرایط بیشتر تحت کنترل باشد. اما امروزه با گسترش ارتباطات، دیگر نیازی به حضور یک حسابدار یا مدیر مالی تمام‌وقت در شرکت نیست. شما برای بهره‌گیری از یک تیم خدمات حسابداری متشکل از افراد خبره در این زمینه می‌توانید از تخصص چندین نفر با کمترین هزینه بهره ببرید. در این حالت دپارتمان حسابداری شرکتِ شما را چندین نفر پیش می‌برند که هریک در ‌بخشی از این خدمات متخصص هستند اما در واقع هزینه نهایی کمتر از حالتی می‌شود که یک یا چند نفر به‌صورت تمام وقت به شرکت شما اعزام و مشغول به کار شوند.

مالی و حسابداری

خدمات مالی چیست ؟

به زبان ساده به  امور مالی به سه دسته بندی تفکیک می شود. امور مالی شخصی، امور مالی شرکتی، امور مالی دولتی. در دسته بندی مربوط به امور مالی اشخاص، یک شخص باید از میزان درآمد و میزان هزینه هایش اطلاعات کاملی داشته باشد و برای هدف های زندگیش برنامه ریزی داشته باشد، امور مالی هر  شخص با توجه به اهداف و شرایط زندگی اش برنامه ریزی می شود تا در هر شرایطی حتی کمبود مالی ، از بهترین برنامه بهره مند شود.

دسته بندی بعدی امور مالی شرکتی است، در امور مالی شرکت ها چند نکته بسیار پر اهمیت وجود دارد، یکی از این نکته های مهم تمرکز و نظارت بر عملکرد مالی شرکت است همچنین توجه به این نکته که شرکت در چه پروژه هایی باید مشارکت کند. آیا این مشارکت سودی به همراه دارد، درصد سود و زیان مشارکت برسی شود و اینکه مقدار مالیات پرداختی باید محاسبه شود.

در ضمن سهام شرکت چگونه باید در بازار سهام خاص یا سهام عمومی ارائه شود از اهمیت بالایی برخوردار است. دسته بندی بعدی امور مالی دولتی است ، مدیر امور مالی دولتی  وظایفی بر عهده دارد که یکی از این وظایف نظارت بر منابع و بوجه های تعیین شده است همچنین نظارت بر طریقه پرداخت خدمات مالی، در ضمن باید از هزینه های اضافی که ممکن است بوجود آید باید جلوگیری کند توجه به توزیع درآمد و تثبیت کردن وضعیت اقتصادی از دیگر مسئولیت های مدیر خدمات مالی است.

خدمات مالی برای شرکت هایی که در زمینه ی مدیریت پول و سرمایه کار می کند استفاده می شود. با استفاده از خدمات مالی این امکان را دارید که بتوانید در کمترین زمان تصمیماتی دقیق متناسب با کسب و کار خود بگیرید. زمانی که قدرت مالی اشخاص افزایش می یابد، نیاز به خدمات مالی بوجود می آید که این امر باعث بوجود آمدن بازار خدمات مالی می شود.